Jak učit online?
Především s chutí a pochopením. K orientaci v oblasti on-line, distančního nebo hybridního vzdělávání lze dohledat řadu zdrojů, nicméně zkusme mít alespoň pro začátek na paměti níže uvedené zásady, které připravila Odborná skupina pro distanční vzdělávání:
- Bezpečí. Mysleme na příjemné a bezpečné prostředí výuky.
- Jednoduchost. V jednoduchosti je síla. Používejme nekomplikované a snadno oboustranně osvojitelné nástroje, které od studentů vyžadují aktivitu a nám šetří čas při přípravě výuky.
- Pořádek. Není podstatné, jaký nástroj pro komunikaci a výuku používáme. Mějme v něm ale pořádek a udržujme jej přehledný, dodržujeme v něm pravidla. „Pořádek dělá přátele…“
- Odpovědnost. Využívejme možnosti spolupráce mezi studenty, důvěřujme jim, přenechme jim část odpovědnosti za průběh výuky, její asynchronní část nebo její hodnocení.
- Spolupráce. Pokud něco nefunguje nebo si nejsme jisti, zeptejme se kolegů nebo studentů. Hledejme společná řešení, pomáhejme si.
- Záloha. Mějme plán B (a C), když se něco pokazí.
- Aktivní učení. Využívejme možnosti synchronní a asynchronní komunikace, zkusme zkrátit čas „přímé výuky“, kdy jen mluvíme a mluvíme.
- Zpětná vazba. Zjišťujme během výuky i po ní, jak si se studenty rozumíme. Získání zpětné vazby je v on-line světě jednoduché a efektivní.
- Hodnocení. Zkoušejme různé formy průběžného i závěrečného hodnocení, sebehodnocení i vzájemného hodnocení. Dávejme studentům více možností, jak úkoly splnit.
- Přiměřenost. Méně je někdy více. Dávejme studentům přiměřené množství úkolů a materiálů ke studiu.
- Dostupnost. Mysleme i na studenty, kteří se nemohli připojit z technických, zdravotních nebo jiných důvodů. Dávejme i jim možnost pracovat na úkolech, vzdělávat se spolu s námi.
- Rozmanitost. Objevujme nové možnosti a nástroje, naše schopnost dosáhnout výukových cílů tak poroste. Rozmanitost jde ruku v ruce s motivací.
- Autenticita. Buďme sami sebou.
Přesun do online prostředí s sebou nese i svá rizika. Doporučujeme proto text od Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost.
Jak zkoušet online?
V návaznosti na průběžně aktualizovaná doporučení i nařízení rektorátních oddělení UK si Vás dovolujeme v oblasti distančního zkoušení odkázat na univerzitní web Karlovka online, konkrétně na pasáž Chci zkoušet.
Obzvláště je nutné dodržovat procedury spjaté se státními zkouškami:
- Obecná pravidla přípravy a průběhu státní zkoušky
- Specifikace pro nahrávání a uložení audio/video záznamu státní zkoušky
- Použití aplikace OBS Studio na nahrávání záznamů distančních státnic
- Evidence zánamů distančních státnic v ESSS UK
Příklady dobré praxe
Doporučené nástroje
Google Meet
Intuitivní, jednoduchá a bezplatná aplikace od společnosti Google pro uskutečnění videokonferencí.
- jednoduché ovládání
- sdílení záznamů
- výkyvy kvality
- špatné sdílení obrazovky
- nemožno privátní komunikace
Microsoft Teams
Je softwarová platforma, která umožňuje správu distanční výuky skrze psanou komunikaci, videohovory, datové úložiště pro ukládání souborů a integraci dalších aplikací do daného prostředí.
- intuitivní ovládání
- jednoduché nahrávání
- méně plynulé rozhraní
- kompatibilita s jinými aplikacemi
Jitsi Meet
Velmi intuitivní, jednoduchá a bezplatná aplikace pro uskutečnění videohovorů.
- velmi intuitivní
- snadné pro využívání
- nabízí velmi omezené funkce
- nevhodné na náročnější výuku
Adobe Connect
Je webová aplikace – nástroj, umožňující realizaci elektronického vzdělávání. Jde o systém pro řízení výuky (formou LMS), jež zabezpečuje: ukládání, distribuci a přehrávání multimediálního výukového obsahu určeným skupinám uživatelů.
- sdílení snímků
- správa nahrávání
- řešení problémů
- kompatibilita
Zoom
ZOOM je videokonferenční nástroj, vhodný pro realizaci online výuky, videokonference nebo webináře.
- breakout rooms
- propracované hlasování
- privátní chat
- neumožňuje „lajkovat“ příspěvky
Moodle UK
Systém Moodle patří mezi nejrozšířenější Learning Management Systémy (LMS) na světě. Je určený pro správu a vytváření elektronických vzdělávacích kurzů a v rámci univerzitního/fakultního prostředí je poskytován uživatelům bezplatně.
- mnoho funkcí
- zálohy, importy
- složitější na ovládání
- špatná mobilní verze
Google Classroom
Google Classroom je volně dostupná aplikace od společnosti Google, která pedagogům umožňuje rychle a snadno zprovoznit online prostor pro výuku.
- jednoduché sdílení
- intuitivní třídění
- výpadky notifikací
- těžkopádná správa
Skype
Skype je program, který umožňuje provozovat hlasové online telefonáty (VoIP), videohovory, Instant messaging a také přenos souborů.
- intuitivní ovládání
- sdílení dokumentů
- kooperace s MS 365
- záseky zvuku i obrazu
- vhodné pro menší skupiny
- občasné výpadky
Wikisofia FF UK
Wikisofia je portál pro tvorbu, ukládání a získávání otevřených studijních materiálů, především z oblasti humanitních věd. Články může vytvářet a upravovat každý, ovšem s přednostním právem pro členy akademické obce UK. Tím je zajištěna jak pluralita pohledů, tak vzájemná kontrola ověřitelnosti obsahu.
Wiki UK
Univerzitní rozcestník provozovaných Wiki na Univerzitě Karlově.
FutureBooks
Sytém FutureBooks lze charakterizovat jako publikační systém, umožňující tvorbu a distribuci primárně elektronických interaktivních výukových médií.
Google Scholar
Google Scholar je volně přístupný webový vyhledávač, spadající pod společnost Google, který indexuje plné texty nebo metadata z odborné literatury skrz řadu formátů a oborů v počtu více než cca 390 milionů dokumentů.
Portál elektronických zdrojů
Portál elektronických zdrojů Univerzity Karlovy (PEZ) zpřístupňuje na jednom místě informace o všech EIZ, dostupných na UK, které jsou dostupn pro studenty, zaměstnance a uživatele knihoven UK s průkazem externího uživatele.
Wiki PedF UK
Wiki PedF UK se řadí svým formátem a zpracováním mezi klasické Wikipedie, jen s tím rozdílem, že je její obsah primárně zaměřen na oblast pedagogiky a je v mnohých případech revidován samotnými akademickými pracovníky UK PedF.
Centrální katalog UK
Centrální katalog knihoven Univerzity Karlovy (CKIS) Vám nabízí možnost online vyhledávání v centrálním katalogu i v katalozích jednotlivých knihoven a také správu uživatelského konta.